Zoeken
  • pauleva

Practice what you preach

Vandaag was de eerste dag dat we echt het hele IATEFL-evenement mochten mee maken. En het was nogal een doozy, een leuke ervaring – maar ook een heel grote. Van 09:00u tot 18:20u zijn we bezig geweest en hebben we 8 workshops bezocht. Als we iets zouden moeten schrijven over elke workshop zou deze blog een kleine novelle worden. Dan zouden we niet alleen geen lezers meer overhouden (shout-out naar Tim Hernaus, water in het algemeen, Colin en al die anderen die de like button gesmashed hebben) maar dan zouden we ook geen plaats meer over hebben om te beschrijven wat we van het bier hier in Liverpool vinden. Blasfemie! Dus gaan we de highlights van de eerste IATEFL-dag beschrijven.


Het begon met 1 van de hoofdsprekers op de conventie. Paula Rebolledo die van wal stak over wat het betekent om “empowered” te zijn. Over het algemeen vinden we onszelf als docent bij ArcusVISTA college best empowered, dus dat gedeelte is niet zo boeiend, maar op een gegeven moment begon ze een fittie te bouwen tussen ‘onderwijs goeroes’ en het onderwijzend personeel. Er was namelijk een onderwijs goeroe (die Paula geanonimiseerd had, maar die makkelijk te Googlen was) die het volgende getweet had:




En hoewel we het eens zijn met Paula dat het niet goed is dat veel docenten zich écht schuldig gaan voelen omdat ze vinden dat ze het niet goed genoeg doen (en daarom alleen maar slechter gaan presteren), vinden we wel dat er een kern van waarheid zat in de tweet van Robert. Docenten hebben namelijk een groot aandeel en daarom een verantwoordelijkheid in de aandacht die we krijgen van de leerlingen. Het is belangrijk om te weten dat de docenten niet alleen de eindverantwoordelijkheid dragen en dat ze zichzelf dus niet moeten geselen over alles wat er in hun klaslokaal gebeurt.


Zoals een zeer wijs man ooit zei: “It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness. That is life.” Je slecht voelen om dingen die buiten je controle zijn is geen oplossing, maar je eigen verantwoordelijkheid negeren en niet proberen het heft in eigen handen te nemen natuurlijk ook niet. We denken dat het échte probleem hier dan ook was dat bepaalde bronnen zoals twitter geen ruimte laten voor nuances. Daarom zijn statements vaak confronterend en spraakmakend, maar ook ontdaan van complexiteit. De wereld is ingewikkeld en iedereen die probeert een simpele oplossing te verkopen en zegt dat de wereld simpel is – is een charlatan. Saillant detail: de tweet van deze onderwijsgoeroe had hij na publicatie ook weer gedeletet.


Enfin, we zijn nu 430 woorden verder en we zijn nu pas klaar over de openingsspreker. WELKOM OP ONS BLOG!


Hey, wist je nog toen we verwezen naar het verlies van nuance omdat mensen kort van stof willen zijn? We gaan nu een hoop van de workshops waar we bij zijn geweest samenvatten in een aantal semi komische woorden.*


Teacher burn-out – Docenten zijn top 5 in hoe vaak we burn-out krijgen, net onder verpleegsters en doctoren. #Winning. Interessante workshop, het is belangrijk om zorg te dragen voor je docenten. Het is een goed idee om een begeleider te hebben om te signaleren en te helpen als het mis gaat bij collega’s. De spreker raadde aan: ‘1 aanspreekpunt op 10 docenten’. Het is belangrijk om veel geld te investeren in kwaliteitszorg; ontwikkel een toekomstperspectief met je docenten – zorg dat ze zichzelf blijven ontwikkelen en steeds beter worden. Docenten die dingen doen waar ze niet voor opgeleid zijn, leidt ook vaak tot burn-outs. Verder was de vrouw die voor mij zat de Leonardo Da Vinci van Mindmaps, op het einde van de workshop had ze een soort Mona Lisa van aantekeningen gemaakt.


Het gebruik van Ted Talks in je les - Ik ga het boek 'Ted Talks: a guide' kopen want hier staan tips in zoals ‘begin je presentatie met een vraag’. BV: “Is het je wel eens opgevallen dat er altijd nieuwe duiven zijn, maar je nooit baby duifjes ziet?” Ook ga ik (Paul) leerlingen laten experimenteren met presentaties in de vorm van Ted Talks.


Hancock over pronunciation – onze favoriete workshop van de dag. Veel praktische voorbeelden waarvan we niet kunnen wachten om ze in het echt te gaan proberen en veel informatie die we ook uit zijn boek willen gaan halen. Het is bovendien erg grappig om een groep van ongeveer 300 docenten het geluid van een bij te horen maken terwijl ze hun keel vasthouden.


Lui zijn en toch gelukkig – Hoe pas ik de Buchem-methode toe?**. Niet echt de beste presentatie, het punt van de hele presentatie kwam vaak neer op: hoe kun je efficiënter les geven? Onder andere door te weten wat efficiënt is en dat te doen. Ok bedankt. Er waren wel een aantal praktische voorbeelden, maar die waren vrij basaal. Begrijp mij niet verkeerd; dit is een presentatie die uitstekend (bijna verplicht) zou moeten zijn voor 1e jaars docenten. Maar voor docenten die naar een conferentie gaan lijkt het ons een beetje overbodig. Wat fijn was aan deze presentatie is dat het ons het gevoel gaf dat ook wij ooit een presentatie kunnen geven aan 300 mensen en een applaus kunnen krijgen met minimale inzet.



Error correction bij leerlingen – we wilden eigenlijk naar een presentatie over gamification gaan maar ik (Paul, sorry Eva!) had het schema fout gelezen. Het was té ongemakkelijk om weg te gaan toen we onze fout realiseerden. Bovendien dachten we: misschien is het wel een goede presentatie! We zaten er naast.


Wij waren niet de enige die een beetje bevreemd waren, op een gegeven moment liepen de gemoederen hoog op. Mensen begonnen kritische vragen te stellen en het werd redelijk spannend. Uiteindelijk liep het allemaal af met een sisser. We hebben nog nooit zo veel afkortingen in één presentatie gehoord. Maar nu weten we tenminste wel het verschil tussen een ELF een BELF en NEST en TENSOLS. Dat is fijn.


De laatste presentatie was een erg goede. Het ging over het gebruik van VR in de les. Ook hier hopen we snel mee aan de slag te kunnen. Niet alleen was het een motiverende uitleg van iets waar we interesse naar hebben, maar er waren ook veel praktische voorbeelden. We hopen dan ook snel deze technieken in de les toe te kunnen passen.


1100 woorden verder en we hebben het niet eens gehad over de rest van de dag, de stad zelf en de koffie die we hebben gedronken. Misschien iets voor later ***


Tot morgen!





*Paul heeft ongeveer 10 pagina’s aan handgeschreven notities gemaakt deze dag, dus als je later in detail wil treden over de workshops die we gezien hebben dan spreek me aan als ik terug ben!

**Grapje Egbert, we houden van je!

***Nee

156 keer bekeken

© 2019  VISTA college  |  COLOFON  |  AVG

Valkenburgerweg 148  |  6419 AW Heerlen  |  The Netherlands

s.laouaji@vistacollege.nl  / v.reinders@vistacollege.nl |  +31 (0)88-001 50 00