Zoeken

Ons grote Finland avontuur 1

Ongeveer een jaar geleden kregen wij te horen dat we met een deel van het team een studiereis mochten maken naar Finland.

Oké! Super gaaf, maar dan?

Dan ga je zoeken en kijken wat er mogelijk is, en met wie je contact kan leggen. Al snel bleek dat zo goed als alle studiereizen naar het zuiden van Finland gingen. Het leek ons juist leuk om naar het noorden van Finland te gaan, waar het wat kleinschaliger is en wellicht iets minder vereuropariseerd. Er was een eenduidig antwoord op die vraag, en dat was ‘nee’ dat gaat niet.

Nu hebben wij enorm veel geluk dat wij de meest koppige en eigenwijze stagecoördinator van ze allemaal hebben. En daar waar Rob Haupst te horen krijgt ‘nee, dat gaat niet’ gaat hij zich ineens tien keer harder inzetten om het toch voor elkaar te krijgen.

En zo geschiede.... na lang zoeken vond Rob een organisatie die een aantal beroepsonderwijs scholen had in het noorden van Finland. Hij legde contact en men stond erg open voor een samenwerking. Naarmate de maanden verstreken werd het contact steeds meer en het programma steeds concreter.

Uiteindelijk na lang wachten en veel voorpret was het dan eindelijk zover. Op zondag 15-12-2019 vlogen wij van Düsseldorf naar Helsinki en na een tussenstop die net voldoende was om even snel de stad in te gaan, van Helsinki naar Rovaniemi. Na een zeer voorspoedige reis kwamen wij aan in een betoverend sneeuwlandschap, waar we ondanks de lange reisdag meteen al van onder de indruk waren.


Dag 1

De volgende ochtend zouden wij door onze gastheren om 8:30u worden opgehaald bij onze accommodatie. En hoewel ons vooronderzoek ons al een beetje had voorbereid op de stiptheid van de Finnen schrok ik toch behoorlijk toen om klokslag 8u twee busjes voor onze huisjes stonden. Toen Rob ging vragen of het klopte dat we om 8:30u pas zouden vertrekken was het antwoord dat dat inderdaad klopte en was het voor hun geen enkel probleem om een half uur te wachten.

Onder lichte druk heb ik toen een snel ontbijtje naar binnen gewerkt en in mijn hoofd geprent dat het Limburgs kwartiertje duidelijk in Limburg is gebleven.

Om stipt 8:30u vertrokken wij, in het donker voor de eerste dag naar de school.


Na een kleine tien minuten rijden kwamen we aan en werden we vriendelijk ontvangen door onze gastheren, Ismo en Jarii.

Na een korte introductie, en koffie in de kantine, liepen we naar een ander gebouw waar we een presentatie kregen over het Finse onderwijssysteem. Voor de Finnen zelf is het ook nog een relatief nieuw systeem. Twee jaar geleden heeft de regering een wetswijziging doorgevoerd die het nieuwe systeem als gevolg had. Het uitgangspunt is een zeer gepersonaliseerde leerroute voor iedere leerling.

Met bovenstaande link kun je het filmpje kijken dat wij te zien kregen over Finnish Vocational Edducation and Training ( VET)

Bij binnenkomst krijgen ze een soort coach aangewezen die de leerling begeleidt tijdens zijn gehele schoolcarrière. Er wordt samen met de leerling gekeken naar een passende leerroute. Het is niet vanzelfsprekend dat iedereen dezelfde lessen moet volgen. Het is niet eens vanzelfsprekend dat je op school moet zijn om dingen te leren. Want als jij denkt bepaalde competenties beter te kunnen leren ergens anders dan op school, dan kan dat ook. Een zeer interessante kijk op leren, en voor ons een totaal andere mindset.


Na deze presentatie lopen terug naar het hoofdgebouw om te lunchen. De kantine is zeer uitgebreid en heeft een ruim assortiment van warm eten, soepen, salades en broodproducten. Voor de leerlingen is het eten, net als het onderwijs zelf en de gezondheidszorg gratis. Het is een vrij kleine school, en de leerlingen en docenten eten samen in een kantine. Na de lunch gaan we kijken in een les.



Als we het lokaal binnenstappen valt op dat het een hele andere ruimte is dan hoe een lokaal er bij ons uitziet. Er staan lange tafels, met daarop vaste computers. De leerlingen in Finland hoeven niet zelf een laptop te hebben en maken al hun werk op computers van school. In het lokaal treffen we ongeveer 8 leerlingen en een docent. Alle docenten in Finland zijn universitair opgeleid. Deze docent was een jurist, die met de leerlingen bezig was met een opdracht. Toen wij, met elf man sterk, het lokaal kwamen binnen lopen, kregen wij de mogelijkheid om vragen te stellen aan de docent over zijn manier van lesgeven. Ik denk dat we een klein uurtje zijn geweest in het lokaal, waar de docent dingen vertelde en liet zien, en wij vragen stelde. De 8 leerlingen die er zaten waren stil, en luisterde. Er was er geen een die een telefoon in zijn hand had of oordopjes in zijn oren.In de hoek van het lokaal is een kapstok aan de muur bevestigd waar de jassen aan hangen. Er ligt maar één jas op tafel……….

Aan het einde van de middag brengen onze gastheren ons terug naar onze huisjes, waar we ons even kunnen opfrissen. Om 19:00u worden we weer opgehaald omdat we zijn uitgenodigd voor een diner samen met Jarii en Ismo in een restaurant in Rovaniemi. Hier proeven we het streekgerecht, rendier met aardappelpuree en en soort bessenjam. (een behoorlijk stevig gerecht waar enkele collega's dan ook nog de dag erna plezier van hadden) De sfeer is erg goed. Daar waar het nog een beetje aftasten was gedurende de dag wordt er nu uitvoerig met elkaar gesproken en gelachen over cultuurverschillen. Na het eten worden we weer teug gebracht naar onze huisjes.


Dag 2

Op dag 2 worden wij wederom opgehaald door de busjes van school. (Deze zijn ook echt eigendom van school, net zoals het gebouw zelf.) Dit keer al iets minder geschrokken door het verschijnen van de koplampen, een half uur voor de afgesproken tijd. Maar desalniettemin, voldoende geschrokken om ook nu snel een ontbijtje naar binnen te werken om onze Finse gastheren niet te laten wachten.

Daar aangekomen mogen Svenya en ik beginnen met het geven van een les aan een tweedejaars groep. Of nou ja, wat daar voor doorgaat. Aangezien er niet gewerkt wordt met vaste groepen, omdat iedere leerling zijn eigen route doorloopt, is het ook voor de docent die voor de groep staat even afwachten hoeveel leerlingen we mogen verwachten. De groep doorloopt een vergelijkbare opleiding als die van ons en zijn ook bezig met marketing. Uiteindelijk zitten er ongeveer 15 leerlingen. De les die we hadden voorbereid ging over cultuurverschillen tussen Finland en Nederland. Gedurende de les is het heel erg stil, en de

enige interactie die er is bestaat uit het heel voorzichtig knikken van de meest mondige leerling die ertussen zat. Gelukkig hadden Svenya en ik voorwerk gedaan, en hadden we dit wel verwacht. Uiteindelijk hebben we ze aan het werk gezet met een opdracht waarin ze Finland in 3 minuten aan de klas moesten pitchen. Dit hoefde ze niet alleen te doen. Ieder groepje werd versterkt door 2 van onze docenten. Dit was erg leuk, want op deze manier, in kleine groepjes ontstond er toch wat interactie.


Na de les krijgen we een presentatie die vooral gaat over het financiële verhaal. Hierna vertrekken we weer met de busjes naar een shoppingcenter in Rovaniemi. Hier gaan we praten met leerlingen die stage lopen. In Finland is het niet zo dat de leerlingen een bepaald aantal weken of uren stage loopt. Ze lopen net zolang stage als dat ze nodig hebben om bepaalde competenties te beheersen. Op het moment dat ze denken dat ze de competenties beheersen komt er iemand van school kijken. Ze mogen dan aantonen of ze het onvoldoende, voldoende of goed beheersen. Deze beoordeling gaat altijd in samenspraak met het bedrijf. Ze hoeven geen toetsen of examens meer op school af te leggen waarin ze moeten aantonen competenties te beheersen. Als ze het in praktijk hebben laten zien is dat voldoende.

90 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

5# Mijn Verblijf

Mijn vervlijf op het park is heel simpel we hebben een huisje gekregen voor 8 personen. Normaal zou iedereen daar in zitten maar door corona zitten we er nu met 3 personen in alle jongens bij elkaar e

4# Mijn Werkzaamheden

Mijn werkzaamheden bij mijn stageplek waren best divers al want, we moesten al best flexibel zijn in ons werk maar, het meeste waar ik mee bezig ben is dan natuurlijk de animatie. Mijn werkzaamheden i

3# Kennismaking met Roompot

Ik hoorde als eerste van Roompot van mijn vriend Valentijn die al is eerder bij Roompot heeft stage gelopen. Dit jaar wou ik er dan ook naartoe omdat, ik ook een Leisure stage wou doen en het liefst o

© 2019  VISTA college  |  COLOFON  |  AVG

Valkenburgerweg 148  |  6419 AW Heerlen  |  The Netherlands

s.laouaji@vistacollege.nl  / v.reinders@vistacollege.nl |  +31 (0)88-001 50 00