Zoeken

Mijn voorbereidingen op de werkzaamheden en De werkzaamheden zelf.

In de tijd dat ik tot nu toe hier ben heb ik al vrij wat verschillende werkzaamheden mogen uitvoeren. Dit verschilt van apart met kinderen lezen, kleine groepjes helpen, tot een bepaald kind de hele les begeleiden omdat hij/zij problemen heeft met leren. (of dit nu bijvoorbeeld ADHD is of een andere ziekte maakt niet uit.) In deze blog ga ik mijn verhaal vertellen over hoe ik hiermee ben omgegaan de eerste 2 maanden.


Het apart werken met kinderen:

Dit was een van de taken die mij voor werd gelegd toen ik aan de stage begon. Hier had ik persoonlijk de minste moeite mee aangezien ik dit ook al eens op een vorige stage had meegemaakt. Ook al is het in het Engels, het houdt simpelweg in dat ik in de 'Workroom' apart zit met 1 kind om hem/haar vervolgens een deel van een boek dat ze zelf hebben uitgekozen (natuurlijk wel op hun leeslevel) aan mij voor te laten lezen. Ik let hier op voornamelijk op spraakfouten en juist gebruik van interpunctie's. Dit duurt ongeveer 7 minuutjes per kind en ik doe er ongeveer 10-15 per les. Het doel hiervan is puur om tijdens bijvoorbeeld een Engels les kinderen even apart te pakken en te zien of hij/zij ook echt vooruitgang boekt. Dit neem ik dan op in een tabel die elke dag word bijgehouden om de vooruitgang ook op een handige manier bij te kunnen houden. Hier heb ik thuis dus ook al de ervaring van vorig jaar in kunnen meenemen.


Het apart begeleiden van een specifiek kind.

Dit is de taak waarmee ik in het begin best wat moeite had. Ik kon niet echt inzien dat wanneer een bepaald kind niet op aan het letten is omdat er een sleutel in de buurt ligt, hij/zij dat ook echt niet kan. Ik dacht in mijn hoofd altijd dat: Het is maar een sleutel je kunt beter opletten. Maar na een tijdje en een gesprek met de docente werd het in mijn hoofd eindelijk duidelijk dat, Hij/zij er ook ECHT niks aan kan doen. Na dat gesprek ben ik in mijn kamer nog eens goed gaan nadenken over hoe ik deze leerling het beste kan helpen. Ik heb een paar verschillende methodes geprobeerd, maar de meest voor de hand liggende had ik voor het laatst bewaard. Dit is simpelweg naast het kind zitten de gehele les ,hem/haar assisteren met alles wat er om hem/haar heen gebeurd en zijn/haar aandacht zo veel mogelijk bij het werk te houden i.p.v. al wat om hem/haar heen gebeurd. Een handige les die ik heb geleerd is de manier hoe je een kind het beste iets kunt vragen. Mij persoonlijk viel op dat bij Engels-talige lessen de toon tegenover de kinderen heel anders was dan in Zweedse en/of Nederlandse lessen. Veel beleefder, en met in mijn ogen meer respect naar de kinderen en het feit dat ze nog volop in ontwikkeling zijn. (natuurlijk is dit een mening ik hoef geen boze reacties.)Thuis heb ik mij hier niet echt op kunnen voorbereiden maar ik ben blij dat ik ook deze kant van het vak heb mogen zien en meemaken omdat wanneer je straks voor een klas staat je natuurlijk niet altijd een klas hebt met 25 sterkinderen die allemaal altijd doen wat je van ze verwacht.


That's it for now.

tack för läser och fram till nästa gång :)


Stijn

29 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

De voorbereiding

In december 2019 ben ik op “sollicitatie” gesprek geweest bij Buffel Outdoor met 3 mede studenten in Oldenzaal op het hoofdkantoor. Het was een leuk gesprek met mooie instructie weekenden in Nederland

© 2019  VISTA college  |  COLOFON  |  AVG

Valkenburgerweg 148  |  6419 AW Heerlen  |  The Netherlands

s.laouaji@vistacollege.nl  / v.reinders@vistacollege.nl |  +31 (0)88-001 50 00