Zoeken

Berlijnse Beleving - De opdracht

Over ‘The Berlin Experience’ hetzij mijn toekomstige memorabele gebeurtenis en de aftrap van mijn eerste team opdracht tijdens mijn opleiding. Hallo, ik ben Madiecke en ik werk samen met de leukste jongen uit mijn klas, Jeroen. Zodanig is deze week het begin van een hechte samenwerking als team. Wij zijn ons deze week aan het oriënteren op de plek waar onze opdracht gerealiseerd zal worden. Volgende week is onze werkweek in Berlijn waarin we alle benodigde maten, info en materialen gaan verzamelen om de opdracht af te kunnen ronden. Tot nu toe verloopt de samenwerking soepel. Ik leer mijn teamgenoot kennen op een heel nieuw level. We vullen elkaar erg goed aan en dit komt in de verdere samenwerking vast ten goede.


De opdracht.

Wij tevens onze opdrachtgever zijn ons ervan bewust dat de stad Berlijn enorm veel te bieden heeft. Door zijn unieke, bekende en specifieke facetten komen er uitermate veel bezoekers op de stad af. Al deze facetten, van het Holocaustmonument tot aan de vele straatkunstwerken, zijn voor de stad even waardevol. Of de belangstelling van de bezoekers nu groot of klein is, al deze facetten maakt de stad de moeite waard.


Mijn opdrachtgever wil de bezoekers van de stad graag helpen de stad beter te ontdekken en in kaart te brengen op het gebied van deze vele bezienswaardigheden. Dit willen ze doen door de diverse facetten onder de aandacht te brengen door op significante locaties een ‘Merkmal’ te plaatsen/in te richten. Wat dit precies gaat zijn? Dat is aan Jeroen en mij om te bedenken.


De bedoeling is dat wij ons als team gaan buigen over hetgeen de stad te bieden heeft. Vanuit daar gaan we ons focussen op zaken die onze interesse wekken en die wij dus belangrijk vinden om onder de aandacht te brengen bij de bezoekers van de stad.


Wanneer we besloten hebben wat we onder de aandacht gaan brengen bij deze bezoekers, gaan we bedenken hoe we dit gaan doen. Gaat dit zijn doormiddel van een informatieve en uitdagende tentoonstelling, speurtocht of gaan we dit in de vorm van een kunstwerk doen? We mogen het zo gek maken als we zelf willen zolang we er maar voor zorgen dat toevallige voorbijgangers ter plekke worden verrast en nieuwsgierig raken naar bekende of onbekende facetten in de stad doordat ze op een bepaald aspect van Berlijn gewezen worden.


Naast dat we ons bezig moeten houden met de ‘Merkmal(en)’ zelf dienen we ook rekening te houden met het feit dat deze opgezocht moet kunnen worden door de bezoekers van de stad. Met andere woorden, er zal ook een promotiecampagne gemaakt moeten worden.


Hoe wij dit gaan aanpakken? Dat vind je hieronder..


Stap 1.

De week voordat we afreizen naar Berlijn (deze week) oriënteren wij ons op Berlijn en het fenomeen Metropool. Welke aspecten vinden wij interessant?


We proberen de taken goed te verdelen oftewel in ons geval momenten in te plannen waarin we samen op onderzoek uit gaan. We kijken naar diverse films, lezen boeken, struinen over het internet en hebben zelfs een boekje over de stad gemaakt (samen met onze klas) om ons nog beter te kunnen verdiepen in Berlijn.


Stap 2.

Vanuit daar hebben we een thema gekozen. Iets dat onze interesse wekt. Een aspect in Berlijn zodat we gerichter aan de slag kunnen gaan. Wat dit thema is? Daar kom ik later op terug. We zijn samen in ieder geval in staat knopen door te hakken en onze keuzes vast te leggen ofwel definitief te maken zodat we in Berlijn gericht te werk kunnen gaan. Inplaats van afgeleid te worden, nog drie keer van onderwerp veranderen om er vervolgens op de terugreis achter te komen dat we nog niks op papier hebben staan.


Stap 3.

Nu in grote lijnen op papier staat wat we van Berlijn onder de aandacht willen brengen. Gaan we kijken hoe we dit kunnen belichten en prikkelend kunnen maken voor de bezoeker. We schetsen, overleggen en gaan aan de slag met de beeldvorming rondom de ‘Merkmal(en)’. Daarnaast bedenken we een bijpassende promotiecampagne.


Stap 4.

Wanneer wij terug zijn en het concept klaar hebben presenteren wij deze aan onze opdrachtgever. En wij gaan ervoor zorgen dat we indruk maken! Nadat wij ons concept aan onze opdrachtgever gepresenteerd hebben zal ik ons concept ook via deze blog posten zodat jullie precies weten waar wij mee bezig zijn geweest. Dit doe ik nu niet gezien het feit ons team niet het enigste team is dat aan de opdracht werkt en ik onze ideeën, tot aan de realisatie, liever voor onszelf houdt.


Kortom; deze week is een week van oriënteren op Berlijn in al haar facetten, dus een week van werken. Maar ook van plezier. Want werken is leuk.


En.. Blijf me vooral volgen als je geïnspireerd en vermaakt wilt worden door mijn Berlijnse beleving.


liebe Grüße en tot de volgende,

Madiecke


27 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

De voorbereiding

In december 2019 ben ik op “sollicitatie” gesprek geweest bij Buffel Outdoor met 3 mede studenten in Oldenzaal op het hoofdkantoor. Het was een leuk gesprek met mooie instructie weekenden in Nederland

© 2019  VISTA college  |  COLOFON  |  AVG

Valkenburgerweg 148  |  6419 AW Heerlen  |  The Netherlands

s.laouaji@vistacollege.nl  / v.reinders@vistacollege.nl |  +31 (0)88-001 50 00