Zoeken

Berlijnse Beleving - Concept opdracht

(23 april 2018)


Zoals sommigen van jullie al vernomen hadden in mijn voorgaande blog ‘De opdracht’ diende ik een opdracht te maken met betrekking tot mijn ofwel onze reis naar Berlijn. Het was de aftrap van mijn eerste teamopdracht en ik heb er, voor zo lang als het duurde, met plezier aan gewerkt.


Nu vraag je je misschien af.. Voor zo lang al het duurde? Hierover wil ik graag kwijt dat ik tot mijn grote spijt, door privé omstandigheden, de opdracht niet zelf tot uitvoering heb kunnen brengen. Gelukkig heeft de leukste jongen uit mijn klas tevens mijn teamgenoot deze taak op zich genomen. En hiervoor wil ik je bedanken dus bedankt Jeroen! <3


Voor de gene die dit lezen en geen flauw benul hebben wat de opdracht inhoudt wil ik graag verwijzen naar mijn voorgaande blog. Hierin staat namelijk tot in detail beschreven wat de opdracht zelf inhoudt.


En dan nu ons concept! In de voorgaande blog beschreef ik namelijk de opdracht zelf en ons stappenplan. Het concept kon ik nog niet bekendmaken voor deze aan de opdrachtgever gepresenteerd was omdat, zoals je misschien al gelezen hebt, wij niet het enige team waren dat aan de opdracht gewerkt heeft. Daarom wilde wij onze ideeën tot aan de realisatie en presentatie voor onszelf houden. En nu dit dan eindelijk allemaal achter de rug is kan ik ook via deze blog ons concept delen.


Het concept.

Doel: Toeristen van de toeristische/bekendere routes af laten wijken indien zij hier de behoefte toe voelen. Daarnaast wilden we de bewoners of mensen die bekend zijn in de stad er ook bij betrekken door hen de stad op een geheel nieuwe wijze te laten ontdekken.

Hierbij wil ik graag vermelden dat het niet de bedoeling was om de bekende plaatsen en trekpleisters van Berlijn uit het systeem te halen maar eerder om onbekendere plaatsen ook in kaart te brengen en de mogelijkheid te bieden meer van de stad te ontdekken dan alleen het bekende.


Hierbij vonden wij plezier, een gevoel van veiligheid en (nieuwe) vriendschap(en) toch wel de belangrijkste kernwaarde.


Middel: Ons merkmal zou dan uit een of meerdere hele grote karikatuur beelden bestaan dat door zijn humor en grootte de aandacht zou trekken van de toevallige voorbijgangers. Deze karikatuur zou een reiziger/avonturier moeten voorstellen die jouw beste vriend wordt tijdens je reis door de stad.


Ons plan was om deze beelden in het drukke centrum van Berlijn te plaatsen, daar waar het het meeste opvalt, waar de meeste mensen voorbijkomen en het dus de meeste aandacht trekt.


Deze reiziger is bepakt met spullen zoals bijvoorbeeld fotocamera en koptelefoon. Op deze spullen is dan een QR code te vinden die je kunt scannen met een app via je smartphone. De naam van de app is tevens de naam van de reiziger en je nieuwe beste vriend. Deze naam met eventueel wat uitleg staat er wel duidelijk bij vermeld voor de mensen die de promotiecampagne van deze nieuwe hype hebben gemist en dus geen flauw idee hebben waarom dit beeld hier staat.


Als je dan bijvoorbeeld de QR code op de fotocamera scant krijg je de optie verschillende routes door de stad te kiezen die met fotografie te maken hebben. Zo zou je dan bijvoorbeeld kunnen gaan urbexen in oude verlaten gebouwen of je kiest ervoor om foto’s te gaan maken van street art. Dit zelfde geldt voor zaken die te maken hebben met muziek (de koptelefoon) en zo verder. Voor ieder wat wils dus.


Zo kan iedereen doen wat hij of zij leuk vind naast dat ze de stad beter leren kennen in een vertrouwdere omgeving. Je doet het tenslotte met je nieuwe beste vriend. Daarnaast kun je altijd de route terug vinden die je gelopen/gereden hebt 1. doordat je sneller herkenningspunten in de stad hebt doordat je hier zo intensief mee bezig bent (foto’s neemt van bepaalde punten of je een feestje herinnert in een bepaald gebouw waar je geweest bent) 2. doordat je op de app de route terug kunt volgen en 3. door een eventueel spel dat je speelt en hints die je krijgt via de app (speurtocht).


Uitvoering.

Zoals ik al eerder benoemde heeft Jeroen de taak van uitvoering/realisatie op zich genomen. Hierbij heeft hij een aantal zaken aan het concept aangepast. Wat deze zijn vind ik niet aan mij om te vertellen want dit zijn zijn ideeën en hier heeft hij werk in gestoken. Ik kan je wel vertellen dat deze mega leuk zijn!


Dit is in het kort uitgelegd onze uitgevoerde opdracht. Wil je er meer over weten? Neem dan gerust contact met me op!


Dan ga ik nu verder met wat de reis ons heeft gebracht in verband met de opdracht..


De reis.

De reis was belangrijk voor ons om te maken. We hebben de grote stad zelf ervaren en konden ons zo goed inleven in de doelgroepen. We ontdekten daarnaast wat bijvoorbeeld goede plekken zouden zijn om zo’n beeld te plaatsen. Ook om de routes al een beetje uit te stippelen was het goed om deze reizen te maken!


Dit was mijn laatste blog. In ieder geval met betrekking tot deze opdracht en de fantastische Berlijn reis. Ik hoop dat u er van genoten heeft.


liebe Grüße,

Madiecke




4 keer bekeken

© 2019  VISTA college  |  COLOFON  |  AVG

Valkenburgerweg 148  |  6419 AW Heerlen  |  The Netherlands

s.laouaji@vistacollege.nl  / v.reinders@vistacollege.nl |  +31 (0)88-001 50 00